11 dagar på resande fot

Jag håller just nu på att planera för en resa under 11 dagar, som först ska ta mig till Rovaniemi i Finland och sedan till Stockholm för att avsluta i Ystad. Resan går via de vackra städerna Örnsköldsvik, Sundsvall, Malmö och i slutändan Mjölby.

Torsdag: Resdag. Stopp i Örnsköldsvik - Övernattning på Lilla Hotellet.

Fredag: Resdag. Ankommer Rovaniemi.

Lördag: Rovaniemi.

Söndag: Rovaniemi.

Måndag: Rovaniemi. Avreser mot stopp i Sundsvall. Ytterliggare en övernattning på ett "Lilla Hotellet".

Tisdag: Flyg från Sundsvall till Stockholm, en god frukost på flyget. Övernattning hos Marcus. Finns lite ledig tid över under dagen så då passar jag på att avnjuta skön massage.

Onsdag: Flyg från Stockholm till Malmö. Från Malmö med Skånetrafiken till Ystad. VI inviger Sommarläger 2006 (
www.rbuf.se)

Torsdag - Lördag: Sommarläger.

Söndag: Sommarläger börjar ta slut men innan slutet ska jag hålla ett pass med utväderingar av olika slag. Resan hem går med miljövänligt tåg (Tar drygt 8 timmar). Kommer hem lagom till sovdags.

En bra och priseffektiv dag i Stockholm - Njutardag

Idag har jag tillbringat en njutardag i vår vackra huvudstad Stockholm. Jag har varit prismedveten idag och gjort många vettiga val. Nedan följer en kort resumé av den lilla njutarresan.

Klockan 07.10 - Buss Nora-Örebro. Kostar egentligen 45 kronor men gratis den här gången (Tack vare att man är politiker)

Klockan 08.00 - Buss Örebro-Stockholm. Lindbergsbuss (
www.lindbergsbuss.se) som för övrigt arrangerar populära resor till Spanien och Kroatien kör billiga dagturer till Stockholm. Kostar 100 kronor tur och retur.

Klockan ca. 10.30 - Tunnelbana och buss ut till Sickla Allé. Kostar väldigt billiga 10 kronor.

Klockan ca. 11.10 - Gratis fika i form av glass och hallon, i hemtrevlig miljö hos en god vän.

Klockan 12.15 - Fin lunch hos Järla Sjökrog (En väldigt fin restaurang, som man ska besöka många gånger) Jag bjöd min gode vän och notan landade i 140 kronor

Klockan 13.30 - Fin promenad från restaurangen - Som annars skulle ha kostat 10 kronor med kollektivtrafiken.

Klockan 14.00 - Gratis dusch för att känna mig pigg och fräsch.

Klockan 14.30 - Gratis biltur. Med kollektivtrafiken skulle det ha kostat 10 kronor.

Klockan 16.00 - Skön massage i under en timme. Brukar normalt kosta 500 kronor men gick nu på 200 kronor.

Klockan 17.16 - 10 kronor in till centralen.

Klockan 17.35 - 23 kronor för en smörgås och en festis. Samt 29 kronor för en internetkupong som gäller 90 minuter - (Jag nyttjade den 7 minuter).

Klockan 20.30 - Nu har vi anlänt till Örebro. Och kostnaden för buss hem från Örebro till Nora är 45 kronor den här gången (Nu spelar det ingen roll att jag är politiker)

SUMMA: 557 KRONOR (DYRT SÄGER SIMON)

"Den svenske spanjoren Simon"

Idag var jag på biblioteket för att lämna tillbaka några böcker. Jag hade även en tanke att låna en kurs i Swahili. Men då som de inte hade någon kurs i Swahili började jag istället nosa på lite andra språkkurser och upptäckte då en kurs i Spanska som verkade rolig. Så då tog jag tag i den och började lyssna, läsa och tala idag. Den verkar rätt rolig men den är från 1989 - Så pedagogiken är kanske inte den bästa, men jag är åandra sidan rätt så duktig på att ta in saker ändå.

Det kan vara bra att bredda perspektivet på världen. En hel världsdel talar spanska - Borde man inte börja kommunicera med dem?

Att lära sig språk är ju väldigt viktigt om man vill kunna skapa kontakter i världen. Skapa samarbetsmöjligheter med andra länder förutom engelsspråkiga.

Den svenske spanjoren Simon - "Yo soy Simon" = "Jag heter Simon"

Vilken [underbart] stor värld!

Jag tänker på internet. Och jag tänker på det "nät" som vi alla, ja åtminstone många surfar runt på varje dag. Jag själv har tillbringat stora delar av mitt liv framför datorn och då framförallt framme vid internet. Vilken enorm kunskap och vilket enormt stort nätverk som faktiskt internet är. Det är både skrämmande samtidigt som det är väldigt underbart att kommunikationerna fungerar så väl.

Jag satt och funderade på det - Att mycket kunskap förmedlas ju via just internet. Och det utvecklas ju så ofantligt mycket för internet.  Allt finns på internet, mycket iallafall. Det är häftigt. Samtidigt som det är skrämmande. Att allt framför oss bara består i ettor (1) och nollor (0). Men vi får inte glömma bort "Att bakom varje ett och nolla så finns det en trevlig liten prick*"

* = Människa , Varelse, Person etc.

Det här är endast sådant som ska underlätta för oss väldigt mycket och det är bra.

"Må Bra - Kommunen"

Att må bra är väldigt viktigt.

Jag var nyligen i de mer centrala delarna av Nora. Och under den här perioden så pågår ett trevligt jippo som kallas "Nora dagarna". Dagarna blandas med tävlingar av olika slag och även kommer mer kända artister för att uppträda.

Jag tror sån här tillfällen betyder mycket för små kommuner - Tillfällen för njutning. Man får njuta av bra musik och trevliga spontana möten människor emellan.
Även turism ökar och det gagnar både företagarna och indirekt samhällskassan - Fler arbeten = Större skatteintäkter.

Jag tycker att det behövs fler tillfällen som förgyller vardagen och ökar "Må Bra - Känslan" - Det betyder mycket. Att må bra är viktigt. Och jag anser att kommunen ska stimulera till att fler "Må Bra - Tillfällen" skapas. Jag vill att man ska stimulera företag och föreningar att anordna konserter, festivaler och andra arrangemang som leder till att människor / invånare helt enkelt mår bra.

Det här ämnet tycker jag är viktigt. Och just nu sitter jag och försöker formulera en artikel i ämnet för att få andra intresserade och engagerade inom "Må Bra".

Att hållbart må bra är ett mål
Jag drivs av det.

Sydafrika - Ett land fyllt av farligheter och små trevliga guldkorn

En annan rubrik som vore passande är kanske "Sydafrika - Landet som liknar en pepparkaka som har gått sönder" . Jag vet inte varför jag just väljer pepparkaka men det kan likaväl vara någon annan småkaka, exempelvis mariekex. Men det jag vill säga är att när en kaka går sönder så splittras den upp och då blir det väldigt kladdigt och oherhört jobbigt att städa upp. Något liknande kände jag efter min resa till Sydafrika. Jag kände att det var väldigt splittrat och det kändes som det skulle vara ett stort uppdrag att städa upp. Splittringen / Segregeringen var stor när det gällde både fattiga och rika eller svarta och vita. Något som vi såg ständigt på resan var alla dessa servicejobb, eller lite halvtasikiga jobb, som hela tiden utfördes av svarta arbetare. Gick du exempelvis till en golfbana så var 97 % av arbetarna svarta, medans golfspelarna var 100 % vita - För mig betyder den bilden mycket och den säger mig ovanligt mycket.
De flesta vita bodde i finare områden med rejäla hus och byggen. Medans de svarta levde i så kallade "Townships" eller på svenska kåkstäder - Där husen såg ut att vara byggda av gammalt skräp och där man delade toaletter med hundratals andra personer.

Det var lite kort om segregeringen mellan vita och svarta i Sydafrika.
Och det var väldigt tråkigt att se - Men jag tror att min känsla för att en "En bättre värld är inte bara möjlig,  utan den är helt nödvändig" stärktes rejält.

Barn som går på en gata och sniffar lim - Hur ser deras liv egentligen ut? Ibland blir jag trött samtidigt som jag får en nypa med bra energi att arbeta vidare med.

Det finns mycket att göra. Jag är redo att ta många spadtag. Jag hoppas att du också är redo!

Jag vill arbeta med utveckling - Av världen och av mig själv.

ANM: Besök
www.resedagboken.se och sök efter resan "fairtrade". Där kan du läsa mer om resan som var finansierad av SIDA med mål att studera och utveckla förståelsen för rättvis handel och miljö.

Jag har upptäckt inspiration och jag har tänkt.

När jag lämnar bloggen ett tag så upptäcker jag till min härliga förvåning att det är lite roligt folk som lämnar sina avtryck här. Och det ger mig ovanligt glad energi att utveckla bloggtankarna något.
För det är precis vad jag har gjort tänkt på hur man ska utveckla en blogg för att den ska bli av ett mer allmänintresse och inte bara intressant för sådana människor som är nyfiken på mitt liv.

Därför har jag bestämt mig för att byta layout på bloggen. Jag har också valt att det som skrivs ska vara av allmänintresse, men för den skulle måste man ju inte begränsa sig till att bara skriva om politik utan man kan ju ha en trevlig balans mellan politik och personliga erfarenheter och äventyr.

Iallafall. Nu händer det som många har väntat på. Simons blogg ska utvecklas, utvecklas mycket.

DÅ : nummela.blogg.se , Simons liv - utifrån mig själv

NU: nummela.blogg.se , Simons balanserade blogg som förenar politik och personliga äventyr.

Vi får hoppas att flera känner intresse av att läsa de här sidorna och att ni där ute tycker att det är okej att jag behåller tidigare inlägg.

Nästa inlägg ska bli ett rejält inlägg om min resa till Sydafrika - "Ett land fyllt av farligheter och små trevliga guldkorn"

Ute med det gamla och in med det nya.