Sydafrika - Ett land fyllt av farligheter och små trevliga guldkorn

En annan rubrik som vore passande är kanske "Sydafrika - Landet som liknar en pepparkaka som har gått sönder" . Jag vet inte varför jag just väljer pepparkaka men det kan likaväl vara någon annan småkaka, exempelvis mariekex. Men det jag vill säga är att när en kaka går sönder så splittras den upp och då blir det väldigt kladdigt och oherhört jobbigt att städa upp. Något liknande kände jag efter min resa till Sydafrika. Jag kände att det var väldigt splittrat och det kändes som det skulle vara ett stort uppdrag att städa upp. Splittringen / Segregeringen var stor när det gällde både fattiga och rika eller svarta och vita. Något som vi såg ständigt på resan var alla dessa servicejobb, eller lite halvtasikiga jobb, som hela tiden utfördes av svarta arbetare. Gick du exempelvis till en golfbana så var 97 % av arbetarna svarta, medans golfspelarna var 100 % vita - För mig betyder den bilden mycket och den säger mig ovanligt mycket.
De flesta vita bodde i finare områden med rejäla hus och byggen. Medans de svarta levde i så kallade "Townships" eller på svenska kåkstäder - Där husen såg ut att vara byggda av gammalt skräp och där man delade toaletter med hundratals andra personer.

Det var lite kort om segregeringen mellan vita och svarta i Sydafrika.
Och det var väldigt tråkigt att se - Men jag tror att min känsla för att en "En bättre värld är inte bara möjlig,  utan den är helt nödvändig" stärktes rejält.

Barn som går på en gata och sniffar lim - Hur ser deras liv egentligen ut? Ibland blir jag trött samtidigt som jag får en nypa med bra energi att arbeta vidare med.

Det finns mycket att göra. Jag är redo att ta många spadtag. Jag hoppas att du också är redo!

Jag vill arbeta med utveckling - Av världen och av mig själv.


ANM: Besök
www.resedagboken.se och sök efter resan "fairtrade". Där kan du läsa mer om resan som var finansierad av SIDA med mål att studera och utveckla förståelsen för rättvis handel och miljö.

Kommentarer
Postat av: Therese

Känns otroligt tråkigt att höra att segregeringen i Sydafrika fortfarande är väldigt stor. Det är absolut nödvändigt med en bättre värld. En värld med respekt för alla människor där ingen blir nedervärderad pga hudfärg, religion, sexuell läggning mm. jag tror på männskligheten! Det kan absolut hända! Men alla måste hjälpas åt!

Tack för en bra blogg, Simon! Jag följer den med spänning.

2006-07-17 @ 22:26:04
Postat av: Simon

Simon tackar så mycket för uppskattningen. Och håller med.

2006-07-19 @ 23:54:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback