Sverigedemokraterna - Debatt eller inte?

Sverigedemokraterna skriver på sin hemsida "Ett befolkningsmässigt homogent samhälle har bättre förutsättningar att nå en fredlig och demokratisk utveckling, än en heterogen statsbildning."

Det må vara lätt att komma överens om alla är lika. Men vad är det för ett samhälle? Att nå en demokratisk utveckling genom att alla är lika? Hur skulle det vara om alla tyckte lika, att det var föredömet? Är det en demokrati, är det en demokratisk utveckling?

Hur vore det om alla var svenskar? Om alla var banktjänstemän? Om alla var män? Om alla var vita? - Om alla var lika? - Fruktansvärt tråkigt tycker jag. Är det ett samhälle att föredra? Nej.

Varför ska vi vara lika? Jag kan inte förstå det. Hur ska man kunna finna en utveckling om alla tycker och tänker likadant. Om det inte finns olika åsikter och om det inte finns folk som klagar och säger ifrån. Om folk bara accepterar. Det är inte den demokratiska utveckling jag vill se.

Alla olika - Alla lika ; Sammanfattar mycket lätt min syn på olikheter.

Hur kunde det ske? Att Sverigedemokraterna fick mandat i kommuner och landsting över hela Sverige? Hur kom det sig?

Jag är rädd. Känner rädsla för vad som kan komma ske om utvecklingen får fortsätta i denna takt.

Vi måste säga nej. Nej till diskrimineringen som existerar och växer i Sverige och världen.

 // Jag är arg. Jag funderar för tillfället på att skriva en debattartikel om ämnet. Men jag ryggar tillbaka en aning, då man bör vara mycket strategisk när man tar debatten mot Sverigedemokraterna. Men artikeln skulle inte tala om siffor och statistik utan snarare om principen Alla Olika - Alla Lika. Ska dem få utrymme? Är en fråga som jag ställer mig. Men jag tror att Sverigedemokraterna inte bara kan rinna ut ur sanden. Utan att vi andra partier måste ta debatten och påverka människor till att se samhället i enlighet med Alla Olika - Alla Lika. Ge mig ett tips. Ska jag skriva min artikel eller inte? //

Kommentarer
Postat av: Hanna Hallin

hej Simon. Skriv tycker jag! I LSU-programmet har vi en fin rad i stil med: "Mångfalden är inte valbar, den är en realitet och måste också vara en vision." Självklart ska vi i debatten stå upp för att alla ska kunna vara olika men ändå lika mycket värda.
www.allaolikaallalika.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback