Trafikskolorna borde ta ansvar för miljön - Nytt perspektiv!

Publicerad i Nerikes Allehanda 2007-03-23 


Vi ser det på tv varje dag. Vi läser om det i tidningarna. Det pratas om det kring fikabordet på jobbet och vid fina släktmiddagar. Det sägs en hel del om de globala miljöproblemen. Vi börjar bli rädda för hur framtiden kan komma att bli. Utsläppen skapar miljöproblem i form av en ökande växthuseffekt. En växthuseffekt som kan komma att påverka vårt klimat och våra liv avsevärt.


Jag är sjutton år. Vid den här åldern är vi många som börjar ta körkort. En majoritet av mina vänner har redan börjat övningsköra. Vi är många som börjar hos trafikskolorna för att lära oss köra bil. Men det finns en djungel av olika trafikskolor. Söker man efter ?trafikskola? på Eniro (telefonkatalog på internet) så får man cirka femtio träffar i Örebro-regionen. Dem är många som ska lära upp oss blivande förare. Det var inte lätt när jag själv skulle välja trafikskola. Men mitt val föll på den skola som använde en miljöbil som drivs med etanol.


Jag vill nu peka på ett ansvar som trafikskolorna har. Trafikskolorna ska inte bara lära blivande förare hur högerregeln eller väjningsplikt fungerar. De ska också lära ut ett miljömedvetet förhållningssätt. Jag vet att trafikskolorna till stor del är miljömedvetna, och att det i kursmaterial också ingår avsnitt om miljömedvetenhet. Men det räcker inte.


Jag vill se att alla trafikskolor i Örebro län ändrar om till miljöbilar. Med detta skulle trafikskoleelven direkt se ett föredöme. Då skulle eleven ställa in sig på att det är miljöbilen som gäller. Så trafikskolorna; är ni beredda att fullt ut ta ert ansvar för framtiden? Att visa er som ett föredöme i miljömedvetenhet? Då är jag beredd att respektera högerregeln och väjningsplikten.


Trafikskolorna har sitt ansvar. Precis som alla andra företag har ett stort ansvar för miljöfrågorna. Men framförallt är det du som konsument som har ett ansvar. För det är faktiskt vi medborgare som i slutändan alltid avgör vad det är som ska gälla. Konsumentmakt existerar. Gör medvetna val. Kör miljöbil. Ta tåget istället för flyget. Handla närproducerad ekologisk mat.


Välj ett friskare liv. Det handlar faktiskt om ditt och mitt liv.


Simon Nummela

Ordförande

Miljöpartiet de Gröna i Nora Kommun


Kommentarer
Postat av: Sven-Gunnar Hoffstedt

Jag mailade dig om denna artikel, mycket bra och jag har samma inställning som dig inom området etanol och miljöbilar.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback