Språktestet

Uppdrag: "Lära sig ett språk så snabbt som möjligt"
Metod: "Självstudier". Univerbs grundkurs. Läsmaterial, grammatik, kassetband..
Tidsram: 2 månader
Rapportering: Varje vecka

Jag fick en idé när jag vaknade i morse; Jag ska se om jag kan lära mig finska på 2 månader. Jag vill inte tala flytande, men kunna ta mig fram i olika situationer och kommunicera behjälpligt. Jag vill kunna tala på ett sätt som ligger någonstans mellan nedanstående nivåer (Europarådets nivåskala):

A2 - Jag kan förstå fraser och vanliga ord som rör personliga förhållanden. Jag kan kommunicera i enkla sammanhang. Jag kan på ett enkelt sätt beskriva mig själva, min familj och mitt arbete.

B1 - Jag kan förstå huvuddragen i tydligt standardspråk. Jag kan oförberedd ge mig in i samtal om kända vardagliga ämnen. Jag kan länka ihop fraser på ett enkelt sätt för att beskriva erfarenheter och skeenden. Jag kan ge skäl och förklaringar till mina åsikter.

---------------

Jag kommer berätta för er hur det går; En gång i veckan.

Men det ska bli intressant att se hur långt man klarar gå med hjälp av självstudier (kanske visst stöd av min familj, två finskspråkiiga föräldrar). Det här är en utmaning mot det vanliga skolsystemet. Vilken metod är mest effektiv, skolan eller eget initiativ? Hur tror du att det kommer gå för mig?'

Wish me good luck!



 


Kommentarer
Postat av: Niina Hoffstedt

Så du ska testa med att läsa finska! Då vill jag säga:
Lykköä tykö! Toivon että onnistut kahden kuukauden sisällä oppia tämän vaikean kielen - suomen kielen!
=)
Ha en underbar lördag!

Postat av: Johanna

Min gode vän, då kan ju du lära mig sen... :) kolla in min blogg. Niskanenholmqvist.blogg.se :)
Kramar fårn Finnen Jmgana som inte kan ett ord finska!

2007-01-30 @ 19:36:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback