Debatt

JAO, Fick min debattartikel publicerad i Nerikes Allehanda på debattsidan. NA med drygt 156000 läsare per dag.



Bibliotek – en rättighet eller inte?

Det talas om en negativ utveckling när det gäller lärande och läsutvecklingen hos dagens barn och unga. Trots denna negativa trend väljer man att lägga ner så många oerhört viktiga skolbibliotek i vår kommun. Samtidigt väljer man också att skära ner i budgeten för Örebro stadsbibliotek. Jag ställer mig själv frågan, varför bygga på en negativ spiral på det viset? Politiker och tjänstemän väljer att lägga ner något som är så viktigt för barn och ungas utveckling i Örebro. Man väljer att lägga ner något som är så viktigt både för personlighetsutveckling och kunskapsutveckling hos dagens barn och oss ungdomar. Jag ställer mig frågan; Hur tänker man då?

Jag vet att alla kommuner idag måste spara in på det mesta. Men att ta bort nåt sånt här likställer jag med en kränkning av flera rättigheter i barnkonventionen, en konvention godkännd av Sveriges regering. Jag ser en kränkning dels av rättigheten till liv och utveckling, dels rättigheten till utbildning. För det är just det man får på ett bibliotek,  möjligheten till kunskap och möjligheten till utveckling. Det är så dumt att välja bort de så oerhört viktiga biblioteken. De betyder nåt, för alla oss ungdomar som nyttjar dem. Oavsett vilket syftet är; att söka information eller att bara läsa för att få idéer och inspiration så fyller biblioteket den viktiga uppgiften. Hur är det för de barn vars föräldrar inte uppmuntrar till läsning? Tillgång till böcker och läslust kan de få från biblioteken.

Jag ser biblioteken som en enormt viktig rättighet för oss som studerar idag. Efter egen erfarenhet vet jag att bibliotek är en självklar knytplats på skolan och ett oerhört viktigt forum för diskussioner.

Den här negativa trenden som sköljer över Örebro, kommer den även att påverka oss på gymnasieskolorna? Kommer den utvecklingen skada gymnasiebiblioteken? Jag undrar och jag känner en oro för den utveckling som sker.

Tänk efter en stund på vilken roll biblioteken spelar för demokratin i skolan, i samhället. Tänk på det, så kanske du får ett annat perspektiv på den här tråkiga utvecklingen. Politiker, ta erat förnuft till fånga, för det är det som behövs just nu. Tänk en stund på saken. Biblioteken är en enormt viktig rättighet eller är det inte så längre? I Örebro?



Simon Nummela, Elev vid Rudbecksskolan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback