Hoppas på publicering

 
Mobbning- Vad är DITT ansvar?



Över 100000 barn tvingas årligen genomlida en av de mest avskyvärda former av övergrepp som ett barn kan bli utsatt för, och oftast sker det av jämnåriga barn och unga.

Jag blir minst sagt upprörd och samtidigt helt tom inom mig när jag läser en insändare vars mamma till ett mobbat barn har skrivit. Är det meningen att ett barn ska behöva utsättas för trakasserier och övergrepp som leder till att en hel familj kommer i kris?! Är det den här verkligheten vi lever i?! Jag frågar mig själv, är det verkligen meningen?! Barn utsätts för övergrepp av olika slag över hela världen. I Tanzania lever barn på gator. I Sverige utsätts barn för mobbning. Övergrepp i olika skepnader. Det finns utsatta barn över allt. Men är det verkligen meningen?! Eller är det meningen att de vuxna i samhället tillsammans med barnen reser sig upp och säger STOPP?! Jag frågar mig själv om detta är möjligt! Jag hoppas det, för det är nog vad som behövs om samhället ska forsätta fungera. Vuxna, barn, fattiga, rika, stora och små- alla i samhället, ta erat ansvar för de utsatta! Stötta varandra i kampen för ett bra samhälle för alla! Det behövs många krafter för att vi ska nå en god förändring, men det är inte någon omöjlighet. Så tag chansen som du får att hjälpa någon annan. Mitt liv är viktigt, ditt liv är viktigt och allas våra liv är viktiga i kampen för den goda världen. Jag uppmanar ALLA till att stanna upp och tänka på frågan vad man själv kan bidra till och bidra för i kampen mot övergreppen, alla former av övergrepp. Vi lever precis, just nu. Vi kan agera precis, just nu. Vad kan du bidra med? Vad är ditt ansvar?! Tänk efter.



Simon Nummela, Nora

Styrelsemedlem Rädda Barnens Ungdomsförbund



Den skickade jag just in till en medelstor tidning, vad tycker ni?! Kritik----bra!
Dax att sova snart. Ska väl bara se Idol. Tidig uppgång imorron också- klockan 6.
Ska till Uppsala, sitter med i en nationell ungdomskommiteé för Amnesty. Så då ska man väl vara med när lite ungdomar samlas. Vet inte om jag känner mej superpeppad, men det får väl gå. Får ju träffa asmycket trevligt folk!

Njuta av dej själv!

Kommentarer
Postat av: eremo

det var den som var i NA va?

Postat av: ANNNNNNNNNNNA

Zimon vad glad jag blir att du skriver så snällt om mig :)

2005-12-08 @ 17:38:54
Postat av: simon

mm precis, får väl ta och göra några såna oftare :)

2005-12-09 @ 11:49:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback